礒田 正美(イソダ マサミ)
- 所属
- 人間系
- 職名
- 教授
- 性別
- 男性
- URL
- 研究室
- 人間系学系棟A201(教育開発国際協力研究センター), 人間系学系棟A444
- 研究分野
教科教育学 科学教育 - 研究キーワード
数学教育学 数学的活動 数学化 数学史 授業研究 ICT利用教育 教材開発 教育課程開発 - 研究課題
教科教育ターミノロジー世界標準化への国際協働研究:授業研究用語事典算数編の開発 2023 -- 2026 礒田 正美 日本学術振興会/基盤研究(B) 14,040,000円 Lesson Study 2.0創成への授業記録分析手法国際協働開発研究 2023 -- 2024 礒田 正美 日本学術振興会/挑戦的研究(萌芽) 6,240,000円 AI社会におけるコンピュテーショナルシンキング育成教育課程基準策定国際共同研究 2019 -- 2020 礒田 正美 日本学術振興会/挑戦的研究(萌芽) 6,240,000円 教科教育ターミノロジー世界標準化への国際協働研究:日本の算数教育用語の広域展開 2019 -- 2021 礒田 正美 日本学術振興会/基盤研究(B) 15,340,000円 ASEAN共同体とのJapanイニシアティブ理数教育課程開発研究ネットワーク構築 2016 -- 2016 礒田 正美 日本学術振興会/挑戦的萌芽研究 3,250,000円 グローバル社会における未来構築型数学教育実現への国際先導研究 2014 -- 2017 礒田 正美 日本学術振興会/基盤研究(A) 40,430,000円 アジア・太平洋経済協力(APEC)プロジェクト「授業研究による算数数学教育の革新―洪水と台風,竜巻」 2013-01 -- 2013-12 礒田正美 アジア・太平洋経済協力/ 10,000,000円 アジア・太平洋経済協力(APEC)プロジェクト「授業研究による算数数学教育の革新―防災科学と数学的問題解決」 2012-01 -- 2012-12 礒田正美 アジア・太平洋経済協力/ 10,000,000円 APEC 授業研究による算数数学教育の革新/評価に焦点を当て 2010-01 -- 2010-12 礒田正美 APEC21カ国/国際共同研究 10,000,000円 APEC 授業研究による算数数学教育の革新/コミュニケーション能力の育成 2008-01 -- 2009-06 礒田正美 APEC21カ国教育省関係機関/国際共同研究 15,000,000円 さらに表示... - 職歴
2016-04 -- (現在) 筑波大学教育開発国際協力研究センター長 2014-06 -- (現在) 筑波大学人間系教授 1992-04 -- 1993-03 北海道教育大学岩見沢校教育学部助教授 1985-04 -- 1989-03 筑波大学附属駒場中・高等学校教諭 1984-04 -- 1985-03 埼玉県立狭山高等学校普通科教諭 2014-09 -- (現在) サン・イグナティオ・ロヨラ大学教育学部名誉教授 2011-10 -- 2014-05 筑波大学人間系准教授 1993-04 -- 1999-01 筑波大学教育学系講師 2007-04 -- 2011-09 筑波大学大学院人間総合科学研究科准教授 2002-04 -- 2007-03 筑波大学大学院人間総合科学研究科助教授 さらに表示... - 学歴
1982-04 -- 1984-03 筑波大学 教育研究科 教科教育 -- 1982 筑波大学 第一学群自然学類 主専攻分野数学 - 取得学位
2012-11 博士(教育学) 早稲田大学 2011-09 名誉博士(数学教育学) コンケン大学 1984-03 修士 教育学 筑波大学 - 免許資格等
1984-03 教員免許状 中学校数学科1級 1984-03 教員免許状 高等学校数学科1級 - 所属学協会
1984 -- (現在) 日本数学教育学会 1998 -- (現在) History and Pedagogy of Mathematics 2010 -- (現在) World Association of Lesson Studies 1997 -- (現在) Asian Technology Conference in Mathematics 2008 -- (現在) Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática 1987 -- (現在) 日本科学教育学会 -- (現在) 日本教材備品協会 -- (現在) International Conference in Teaching Mathematics -- (現在) National Council of Teachers of Mathematics - 受賞
2023-03 名誉教授, バルパライソ・カトリック教皇大学, チリ 理学部数学研究所と協働し、授業研究、教科書開発などにおいて直接チリの数学教育改革に貢献した。 2014-09 名誉教授、聖イグナティウスロヨラ大学、ペルー 「数学教育における卓越した業績」,「教師教育のグローバルスタンダード実現」に向けて寄与したこと 2011-12-22 名誉博士(数学教育学), タイ・コンケン大学 コンケン大学並びにタイ王国に対する功績により、プミポン・アドゥンヤデート国王陛下(ラーマ9世)より名誉哲学博士号(コンケン大学)を授与される。 2010-06-04 日本書籍出版協会理事長賞(自然科学部門) 受賞作品:共立出版社「曲線の事典―性質・歴史・作図法」(礒田正美ほか編・讃岐勝ほか著、2009年12月25日発行) 2005-08-07 文部科学大臣賞/優秀映像教材選奨・教育コンピュータソフトウェアの部(最優秀作品) 受賞作品:内田洋行「マス・オン・プロジェクタ」全三巻(礒田正美監修) 2013-03 2012年筑波大学最優秀教員/2013年筑波大学学長表彰 教育開発国際協力センターの中核業務を精力的に担い、アジア太平洋経済協力(APEC)における防災教育新プロジェクトを代表者として発足させたほか、JICAの支援など、本学の国際的な研究協力及び研究成果の発信に大きな貢献を果たした。 2015-01 タイ国数学教育学会第1回年会 特別功労賞 15年に及ぶタイ数学教育学界への学術貢献とタイ数学教育学会設立支援 2014-11 フィリピン大学ナショナル理数教育開発研究所(UP NISMED)創立50周年記念特別功労賞 自らの専門知識を利他的に共有し,フィリピンの数学教育改善に寄与したこと 2012-09 チリ政府/国家文化芸術委員会/選定図書 El enfoque de resolución de problemas : en la enseñanza de la matemática - 論文
- Japanese Lesson Study, its Nature and its Impact on the Teaching and Learning Mathematics
礒田 正美; Yuriko
Revista Paradigma/pp.5-35, 2023-05 - DUAS CONTRIBUIÇÕES DA LESSON STUDY JAPONESA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA: A TERMINOLOGIA EFICAZ PARA PLANEJAMENTO DE AULAS E COMO FORÇA PROMOTORA DE GRUPOS DE ESTUDO SUSTENTÁVEIS: TWO CONTRIBUTIONS OF JAPANESE LESSON STUDY FOR THE MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: THE EFFECTIVE TERMINOLOGY FOR DESIGNING LESSONS AND AS A DRIVING FORCE TO PROMOTE SUSTAINABLE STUDY GROUPS
Isoda Masami; Olfos Raimundo; Estrella Soledad; Baldin...
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EM REVISTA/1/pp.98-112, 2022 - Japanese Lesson Study, its Nature and its Impact on the Teaching and Learning Mathematics
Isoda Masami; Baldin Yuriko Yamamoto
Revista Paradigma/44(2)/pp.5-35, 2023-5 - カリキュラム三層からみたコロンビア小学校算数カリキュラムアラインメントの研究 -乗数・被乗数の順序に注目して-
小椋知子; 礒田 正美
数学教育学会誌/62(1-2)/pp.21-34, 2021-05 - TWO CONTRIBUTIONS OF JAPANESE LESSON STUDY FOR THE MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: THE EFFECTIVE TERMINOLOGY FOR DESIGNING LESSONS AND AS A DRIVING FORCE TO PROMOTE SUSTAINABLE STUDY GROUPS
Isoda Masami; Olfos Raimundo; Estrella Soledad; Baldin Y...
EDUCACAO MATEMATICA EM REVISTA - RS (EMS-RS)/23(1)/pp.98-112, 2022-5 - Comparing elementary school textbooks of China, Japan, and Malaysia: a praxeological and developmental progression analysis regarding length measurement
Worsfold Diego Solis; Isoda Masami
RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION/24(3), 2022-09 - DECISION TOWARDS TRANSLATION EQUIVALENCE: THE CASE OF JAPANESE ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS
Isoda Masami; Worsfold Diego Solis
Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol.4/4/pp.287-294, 2021-07 - 数学史原典に認めるかけ算定義の変遷―歴史文化的ルーツを探るユニバーサルな教材研究―
礒田 正美
日本数学教育学会 第54回秋期研究大会発表集録 論文発表の部 広島大学/pp.57-65, 2021-10 - Online Program for Mathematics Teacher Education: A Product of International Collaboration in Response to Challenges in the New Normal
Isoda Masami; Worsfold Diego Solis; Lopez Laura Vanessa
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/(2021-1)/pp.37-46, 2021 - Developing Computational Thinking Teaching Strategies to Model Pandemics and Containment Measures
Araya Roberto; Isoda Masami; van der Molen Moris Johan
INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH/18(23), 2021-12 - Digital competence of a teacher involved in the implementation of a cross-border lesson for classrooms in Brazil and Chile
Isoda Masami; Estrella Soledad; Zakaryan Diana; Baldin...
INTERNATIONAL JOURNAL FOR LESSON AND LEARNING STUDIES/10(4), 2021-09 - 海外における「数学のよさ」:価値に注目して
礒田 正美
算数授業研究/133/pp.32-33, 2021-03 - A Chilean Educational Initiative to Mitigate the Impact on Mathematics Learning in Grade 1 Students During the Covid-19 Lockdown
Olfos Raimundo; Estrella Soledad; Isoda Masami
Inter Faculty/10/pp.175-186, 2020-12 - Seeking the Value of Mathematics Education: The Case of SEA-BES
Isoda Masami; Hong Teh Kim; Pedro Lucas Montecillo Jr.
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/2019(1)/pp.39-50, 2019-06 - Looking back on the 12 years APEC Lesson study Project: Thailand Perspective
Inprasitha Maitree; Changsri Narumon; Isoda Masami
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/2020(2)/pp.143-150, 2020-06 - A New Framework for Statistical Thinking in the Time of Big Data and the Digital Economy
González Orlando; Isoda Masami; Araya Roberto
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/2020(1)/pp.61-70, 2020-06 - A Framework for Computational Thinking in Preparation for Transitioning to a Super Smart Society
Araya Roberto; Isoda Masami; González Orlando
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/2020(1)/pp.1-16, 2020-06 - Teaching Standards and Competency Improvement Programmes: The case of Okinawa prefecture in Japan
Tomori Yumiko; Isoda Masami
Journal of Southeast Asian Education: The Official Journal of SEAMEO/2020(1)/pp.39-50, 2020-06 - かけ算の指導内容を特定するターミノロジーにかかる国際協同研究: その必要と例示
礒田 正美
日本科学教育学会年会論文集/44/pp.27-30, 2020 - Más de una década de Estudio de Clases en Chile: hallazgos y avances
Olfos Raimundo; Isoda Masami; Estrella Soledad
Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020)/41/pp.190-221, 2020-06 - Producing Theories for Mathematics Education through Collaboration: A Historical Development of Japanese Lesson Study
Isoda Masami
Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups: ICMI Study 25 Conference Proceedings/pp.15-22, 2020-01 - Japanese and Thai Senior High School Mathematics Teachers’ Knowledge of Variability
Isoda Masami; Chitmun Somchai; Gonzalez Orlando
Statistics Education Research Journal/17(2)/pp.196-215, 2018-11 - The intangible task – a revelatory case of teaching mathematical thinking in Japanese elementary schools
Rasmussen Klaus; Isoda Masami
Research in Mathematics Education (RRME)/21(1)/pp.43-59, 2019-01 - Teaching Energy Efficiency: A Cross-Border Public Class and Lesson Study in STEM
Isoda Masami; Araya Roberto; Eddy Colleen; Matney Gabrie...
Interaction Design and Architecture/(35)/pp.7-31, 2018-04 - ICME international survey on teachers working and learning through collaboration: June 2016
Robutti Ornella; Cusi Annalisa; Clark-Wilson Alison; J...
ZDM-THE INTERNATIONAL JOURNAL ON MATHEMATICS EDUCATION/48(5)/pp.651-690, 2016-08 - さらに表示...
- Japanese Lesson Study, its Nature and its Impact on the Teaching and Learning Mathematics
- 著書
- Revista Paradigma, Vol. XLIV, Edición Temática Lesson Study no Ensino de Matemática: Contribuições da Formação Japonesa em Diferentes Países
Isoda Masami
Revista Paradigma, 2023-05 - La modelación de la multiplicación en el currículo: Aportes a la práctica.
Olfos R.; Isoda Masami; Estrella S.
Aportes a la práctica docente desde la didáctica de la matemática: Modelación matemática/GRAO/pp.245-281, 2021 - Towards a Model for Monitoring and Evaluating Curricula Reforms
Thornton Steve; Inprasitha Maitree; Ruiz Angel; Isoda ...
Mathematics Curriculum Reforms Around the World/Springer/pp.261-290, 2023 - Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Upper Primary Level: Based on SEAMEO Basic Education Standards: Common Core Regional Learning Standards in Mathematics
Isoda Masami; Hock GAN Teck; Hong TEH Kim
SEAMEO RECSAM, 2023-02 - Twenty Years of the CENTRE FOR RESEARCH ON INTERNATIONAL COOPERATION IN EDUCATIONAL DEVELOPMENT
礒田 正美
CRICED-University of Tsukuba, 2022-03 - 中等数学科教育
礒田 正美; 影山和也
協同出版, 2022-01 - Developing Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society: Recommendations from APEC InMside I Project
Isoda Masami
Asian Pacific Economic Cooperation (APEC Secretariat), 2021-04 - Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Lower Primary Level
Teh Kim Hong ; Isoda Masami; Gan Teck Hock
SEAMEO RECSAM, 2021-12 - Mathematics Challenges for Classroom Practice at Lower Secondary Level, Published by SEAMEO-RECSAM
Hock GAN Teck; Isoda Masami; Hong Teh Kim
SEAMEO-RECSAM, 2021-01 - Teaching Multiplication with Lesson Study: Japanese and Ibero-American Theories for International Mathematics Education. Published from Springer
Isoda Masami; Olfos Raimundo
Springer, 2021-01 - Mathematica untuk Sekolah Menengah Pertama, Kelas 9
Isoda Masami; Lambas; Satra Yudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Mathematica untuk Sekolah Menengah Pertama, Kelas 8
Isoda Masami; Lambas; Satra Yudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Mathematica untuk Sekolah Menengah Pertama, Kelas 7
Isoda Masami; Lambas; Satra Yudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 6
Isoda Masami; Ertininfsih Dwi; Anggraeni Ganung
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 6, Volume 2
Isoda Masami; Rahmawati Uki; Anggraeni Ganung; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 6, Volume 1
Isoda Masami; Rahmawati Uki; Anggraeni Ganung; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 5, Volume 2
Isoda Masami; Lestari Himmawati Puji; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 5, Volume 1
Isoda Masami; Muradiyani Nila Mareta; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 4, Volume 2
Isoda Masami; Sulandra I Made; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 4, Volume 1
Isoda Masami; Rahmawati Uki; Anggraeni Ganung; Subanar
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 3, Volume 2
Isoda Masami; Sapraningtyas Firrana Yuki; Iryanti Puji; W...
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 2, Volume 2
Isoda Masami; Istiandaru Alit; Anggraeni Ganung; Wahyudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 2, Volume 1
Isoda Masami; Istiandaru Alit; Anggraeni Ganung; Wahyudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Belajar Bersama Temanmu Mathematika untuk Sekolah Dasar, Kelas 1, Volume 1
Isoda Masami; Yunianto Wahid; Anggraeni Ganung; Wahyudi
Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kementerian Pendidaikan dan Kabudayaan, Republik Indonesia, 2019-12 - Sumo Primero: Cuaderno de Actividades, Basico 2˚, Tomo 1
Isoda Masami; Gakko-Tosho Editorial; Evaluacion Unidad d...
Ministerio de Educacion de Chile, 2020-01 - さらに表示...
- Revista Paradigma, Vol. XLIV, Edición Temática Lesson Study no Ensino de Matemática: Contribuições da Formação Japonesa em Diferentes Países
- 会議発表等
- Student’s Self-Assessment and Assessment for Teaching for Human Character Formation
Isoda Masami
APEC-Tsukuba International Conference XVI: Second Online Workshops For Lesson Study 2.0 (APEC HRD Project-14 2022s)/2023-04-14 - Factorization of Mathematics Curriculum Development and Terminology to Explain the Sequence for Student Agency: The Case of Multiplication
Isoda Masami
International Cooperation Development in Mathematics Education Tsukuba Conference 2023/2023-04-14--2023-04-15 - Develop Computational and Mathematical Thinking by using ArTech Robo
Isoda Masami
STEM-Expo 2023/2023-03-09--2023-03-11 - Project Linkages
Isoda Masami
Online Workshop for Lesson Study 2.0/2022-10-18 - Develop Computational Thinking as for Mathematical Thinking: An Issue to Renovate School Mathematics on Digital Society under Mathematics Capitalism
Isoda Masami
ICMA-MU 2022: International Conference in Mathematics and Applications/2022-12-15--2022-12-17 - Mathematics Education to Develop Students Agency: Problem Solving Approach, Shape & Figure, Measurement, and Pattern & Data
Isoda Masami
Launching and Orientation of SEAMEO-UT Teacher e-Training Serie/2022-05-26--2022-05-26 - Online Workshops for Lesson Study 2.0: Artificial Intelligence (AI) and Data Science for Education in APEC Economies
礒田 正美
APEC HRDWG Education Network/2022-05-11--2022-05-11 - Human Character Formation through Formative Assessments to Develop Student Agency
Isoda Masami
11th SEAMEO-University Of Tsukuba Symposium/2023-02-20--2023-02-22 - An International Cooperation Experience in Translating the Japanese Textbook to the Indonesian Language
Lambas; Isoda Masami; Yunianto Wahid
International Cooperation Development in Mathematics Education/2022-02-11--2022-02-12 - International Cooperation on the Development of the Regional Mathematics Curriculum Standards: The Case of Southeast Asia
Teh Kim Hong; Isoda Masami
International Cooperation Development in Mathematics Education/2022-02-11--2022-02-12 - Adapting Lesson Study in Thailand Through International Cooperation )
Inprasitha Maitree; Isoda Masami
International Cooperation Development in Mathematics Education/2022-02-11--2022-02-12 - APEC Lesson Study Project (2006-2018) for Mathematics Education and AI Era curriculum project (2019 - )
Isoda Masami; Inprasitha Maitree; Araya Roberto; Arus So...
International Cooperation Development in Mathematics Education/2022-02-11--2022-02-12 - Understanding Narratives: A Pathway Towards Resolving Issues and Challenges in International Cooperation in Mathematics Education
Cheah Ui Hock; Isoda Masami
International Cooperation Development in Mathematics Education/2022-02-11--2022-02-12 - Online Teacher Education Courses for SEAMEO School Network with Collaborations of Leading Reserchers in the World; Panel 1: Roundtable Discussion: Reimagining Teacher Education and Training in Post COVID-19
Isoda Masami
SEAMEO-Tsukuba Symposium X/2022-02-10--2022-02-12 - DECISION TOWARDS TRANSLATION EQUIVALENCE: THE CASE OF JAPANESE ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS
Isoda Masami; Worsfold Diego Solis
Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol.4/2021-07-19--2021-07-22 - TSG61 International Cooperation
Isoda Masami
14th International Congress of Mathematical Education/2021-07-11--2021-07-18 - 数学史原典に認めるかけ算定義の変遷―歴史文化的ルーツを探るユニバーサルな教材研究―
礒田 正美
日本数学教育学会 第54回秋期研究大会発表集録 論文発表の部 広島大学/2021-10-30--2021-10-31 - かけ算乗数・被乗数の順序問題にかかる数学史: 筆算と式の優位関係の逆転
礒田 正美
日本科学教育学会第45回年会 鹿児島大会/日本科学教育学会年会論文集/2021-08-20--2021-08-22 - Develop Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society: Recommendations from APEC InMside I Project
Isoda Masami; Araya Roberto; Inprasitha Maitree
APEC-Tsukuba International Conference XV/2021-02 - Producing Theories for Mathematics Education through Collaboration: A Historical Development of Japanese Lesson Study
Isoda Masami
ICMI Study 25/2020-02-03--2020-02-07 - ¿Cómo y para quépodemos desarrollar la Secuencia de Tareas para la clase de matemáticas? -Multiplicación con Estudio de Clases-
Isoda Masami
XXIII Jornadas Nacionales de Educación Matemática/2019-12-12--2019-12-13 - Task Sequence Theories for Curriculum Design to Develop Mathematical Thinking
Isoda Masami
Soth East Asia Design Resarch (SEA-DR) International Conference 2019/2019-07-25--2019-07-27 - Humanities VS Artificial Intelligence: A Report of APEC Seminar
Isoda Masami
APEC InMside Local Seminar at Temuco and Valparaiso/2019-5-02--2019-05-07 - Inclusive Mathematics for Sustainability in a Digital Economy (InMside)
Isoda Masami; Araya Roberto; Inprasitha Maitree
APEC Human Resouce Development Working Group Meeting/2019-02-04--2019-04-06 - Exemplars for curriculum development in the industrial revolution 4
Isoda Masami
APEC Seminar on Computational Thinking Curriculum for Digital Economy/2019-05-02--2019-05-04 - さらに表示...
- Student’s Self-Assessment and Assessment for Teaching for Human Character Formation
- 作品
- 日本数学教育学会主催 第5回東アジア数学教育国際会議授業研究セッションDVDシリーズ 全5巻(ビデオ)
礒田 正美
- 日本数学教育学会主催 第5回東アジア数学教育国際会議授業研究セッションDVDシリーズ 全5巻(ビデオ)
- 担当授業科目
2023-04 -- 2023-08 数学教育学研究法III 筑波大学 2023-10 -- 2024-02 数学教育学研究法III 筑波大学 2023-04 -- 2023-08 数学教育学研究法III 筑波大学 2023-10 -- 2024-02 数学教育学研究法III 筑波大学 2023-10 -- 2024-02 数学教育学研究法II 筑波大学 2023-04 -- 2023-08 数学教育学研究法II 筑波大学 2023-10 -- 2024-02 数学教育学研究法II 筑波大学 2023-04 -- 2023-08 数学教育学研究法II 筑波大学 2023-10 -- 2024-02 数学教育学研究法I 筑波大学 2023-04 -- 2023-08 数学教育学研究法I 筑波大学 さらに表示... - 授業以外の教育活動
2021-10 -- 2021-12 Mathematics Education to Develop Students Agency: The Case of Fractions and Proportionality 教育開発国際協力研究センター 2021-04 -- 2021-06 Teaching Mathematics to Develop Mathematical Thinking as Higher Order Thinking: How do you teach? Why? Number and Operation 教育開発国際協力研究センター 2021-04 -- (現在) 地球規模課題プログラム運営員会委員 - 一般講演
- How to Adapt Japanese-Style Education
Isoda Masami
Japanese Style Education Panel at the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan/2018-06-14 - STEM Education Trends and Strategies
Isoda Masami
STEM Education Seminar/2018-04-27 - Lesson Study
Isoda Masami
Fafulty of Education/2016-05-10 - How to Develop Mathematical Thinking
Isoda Masami
Mathematics Teacher Education/2016-05-11 - Report for APEC 2015 Lesson Study Project
Isoda Masami
APEC SOM2/2016-05-08 - Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
Isoda Masami
Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom/2013-11-25--2013-11-25 - APEC Lesson Study Projects in Mathematics, Science and Emergency Preparedness Education
Isoda Masami
APEC education cooperation project : best practices and success factors of educational cooperation/2013-11-14--2013-11-15 - Can We Teach Statistics? A new curriculum issues however how difficult it is
Isoda Masami
MATHTED2013, 9th Biennial Conference/2013-10-24--2013-10-26 - Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
Isoda Masami
The National Conference in Science and Mathematics Education/2013-10-22--2013-10-25 - Developing Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
Isoda Masami
The National Conference in Science and Mathematics Education/2013-10-22--2013-10-25 - Expectation of Natural Laws by Mathematics: Analysis of Typhoon Data
Kasawasaki Nobuaki; Isoda Masami
APEC KKU International Symposium 2013/2013-09-13--2013-09-16 - Pensamiento Matemático: ¿Cómo desarrollarlo en la sala de clases?
Isoda Masami
Seminario Internacional: Nuevas Habilidades de Razonamiento Matemático en Las Bases Curriculares/2013-08-24--2013-08-24 - Editing Schooten Textbook (1646) for Comparing Synthetic Geometry with Analytic Geometry: Embedding the Objective of Teaching into the Textbook with dbookPro
Isoda Masami
ATCM-Korea / First International Conference of Korean Chapter of the Asian Technology Conference in Mathematics/2013-08-07--2013-08-10 - Elementary School Textbook for Developing Children Who Learn Mathematics by Themselves
Isoda Masami
School Textbook Development Seminor/2013-07-29--2013-07-30 - Lesson Designing Based on Cognitive Theory on Curriculum Sequence: Focus on Gap between Meaning and Procedure
Isoda Masami
6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19 - Workshop of dbookPro-Portuguese edition
Isoda Masami
6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19 - Workshop of dbookPro-Portuguese edition
Isoda Masami
6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19 - Extention as for the principle of mathematics curriculum
Isoda Masami
Extention as for the principle of mathematics curriculum/2013-07-05--2013-07-05 - 高等学校数学科における言語活動の充実:この時代に求められる統計と課題学習
礒田 正美
栃木県高等学校数学部会/2013-6-10--2013-6-10 - dbookPro: the tool for e-textbook
Isoda Masami
dbookPro: the tool for e-textbook/2013-06-26--2013-06-26 - Workshop for revision of mathematics textbook on JICA-EQUITV Project (Phase 2)
Isoda Masami
EQUITV Project (Phase 2)/2013-06-17--2013-06-21 - 日本の教育経験
Isoda Masami
パプアニューギニア教育省高官:JICA本邦研修/2013-05-29 - Mathematical Thinking in Mathematics Education: Human Character Formation, Learning How to Learn and Acquisition of Knowledge
Isoda Masami
Developing Lesson Study in Mathematics Education/2013-05-25 - Japanese Teaching Approach on Mathematics to Develop Children who Learn Mathematics by and for Themselves
Isoda Masami
SMASE-INSET/Strengthening of Mathematics and Science Education in Nijeria Project (Phase2) by JICA/2013-05-09 - dbookPro: the freeware for e-textbook at the tablet age with the example of van Schooten
Isoda Masami
ЕВРАЗИЙСКИЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ДИАЛОГ/2013-04-17--2013-04-19 - さらに表示...
- How to Adapt Japanese-Style Education
- 学協会等委員
2006 -- (現在) APECアジア太平洋経済協力 授業研究プロジェクト(~2018)、教育課程プロジェクト(2019~)21か国代表者 2002 -- (現在) 国際数学史教育学会 諮問委員会委員 2010 -- (現在) 国際授業研究学会 国際評議委員会委員 1998 -- (現在) Asian Technology Conference in Mathematics 国際学術委員会委員 2005 -- 2015 日本数学教育学会 常任理事(出版部長、編集部長、渉外部副部長) 2008 -- (現在) Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática 国際学術委員会委員 2019 -- (現在) フィリピン授業研究学会 顧問 2015-01 -- (現在) 東南アジア教育大臣機構 SEAMEO-RECSAMカリキュラムアドバイザ 2014-07 -- (現在) パプアニューギニア教育省 カリキュラムアドバイザ 2010-01 -- (現在) タイ王国数学COE(Center of Excellence)国際学術諮問委員会 さらに表示... - 学内管理運営業績
2021-04 -- (現在) 地球規模課題プログラム運営委員会 委員 2020 -- (現在) 学校教育局WWL運営委員会委員 2016-04 -- (現在) 附属学校運営委員会委員 2018-04 -- (現在) 教育研究科運営委員会委員 2016-04 -- 2018-03 人間系人事委員会委員 2016-04 -- 2018-03 研究推進会議委員 2016-04 -- 2018-03 人間系運営委員会委員 2018-04 -- (現在) 国際室運営委員 2016-04 -- (現在) 教育開発国際協力研究センター長 2017-08 -- (現在) タイ・コンケン大学事務所所長 さらに表示... - その他の活動
-- (現在) http://e-archives.criced.tsukuba.ac.jp/ http://www.criced.tsukuba.ac.jp/jocv-2006/index.html
(最終更新日: 2024-04-17)