現在地

BUSHNELL CADE CONLAN(ブッシュネル ケード コンラン; Bushnell, Cade Conlan)

所属
人文社会系
職名
准教授
eメール
 
電話
029-853-6197
研究分野
文化人類学・民俗学
社会学
日本語学
研究キーワード
言語人類学
ランゲージ・ソーシャリゼーション(言語の社会化)
会話分析
成員カテゴリー分析
エスノメソドロジー
状況論
社会文化的学習論
取得学位
2011-12博士(日本語学)ハワイ大学マノア校東亜言語文学学科
論文
  • Talking the talk: The interactional construction of community and identity at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    Human Studies/(35)/p.583-605, 2012
  • 学習者が満足できる漢字教育とは何か:漢字・非漢字系学習者が混在している教室の場合
    ブッシュネル・ケード
    筑波大学地域研究研究科平成15年度日本語教育実習報告論文集/(15)/p.65-80, 2004-01
  • Getting let in: The role of learner agency in gaining access to affordances in an intermediate JFL classroom
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第10回大会発表論文集/(3)/p.185-192, 2008-01
  • On NS/NNS identities and ‘warrantability’: The interactional co-authorship of an occasioned medium by a first and second language speaker of Japanese
    Bushnell Cade
    Second Language Studies/1(28)/p.1-31, 2009-01
  • Lego my keego!’: An analysis of language play in a beginning Japanese as a foreign language classroom
    Bushnell Cade
    Applied Linguistics/1(30)/p.49-69, 2009-01
  • Interactionally constructing practice, community, shared resources, and identity: An ethnomethodological analysis of interactions at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    Doctoral dissertation/p.416, 2011-01
  • Identifying identity: Identity as an interactional construct, and some relations to second language learning
    Bushnell Cade
    筑波大学地域研究/(32)/p.157-182, 2011-01
著書
  • Interactionally constructing practice, community, shared resources, and identity: An ethnomethodological analysis of interactions at conversation analytic data sessions in Japan
    BUSHNELL CADE CONLAN
    2011-12
会議発表等
  • Access denied: Justifying exclusion though invoking the institution
    Bushnell Cade Conlan
    The Japan Association for Language Teaching (JALT)/2017-11-27
  • スキット活動を取り入れた初級日本語クラスの実践報告
    BUSHNELL CADE CONLAN
    Japanese Language Education Methods (JLEM)/2014-09
  • Gaikokujin ja jarimasen (I’m not a foreigner): An analysis of the interactive construction and contestation of (not) being a foreigner
    Bushnell Cade Conlan
    17th Annual Conference of the Pragmatics Society of Japan/2014-11
  • 笑っている場合?
:留学生に対する落語会における笑いの位 置とその組織化について」
    ブッシュネル・ケード
    パネル「落語が分かるということ:言葉と文化の側面から」における口頭発表____/2012-8
  • Research concerning the influence of mnemonics and the characteristics of kanji on the acquisition of kanji meanings: The case of alphabet-habituated beginning learners of Japanese
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of Inter-Mountain Association of Teachers of Japanese____/2004-09
  • Getting let in: The role of learner agency in gaining access to affordances in an intermediate JFL classroom
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第10回年次大会____/2007-12
  • Playing around: Some functions of language play in a beginning Japanese as a foreign language classroom
    Bushnell Cade
    日本言語科学会第10回年次大会____/2008-07
  • The interactional co-authorship of a medium by Japanese L1 and L2 speakers
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of the Second Language Research Forum (SLRF)____/2008-10
  • Okkanai toko na n desu ka’ (Is it a frightening place)?: A microethnography of the sequential and categorial aspects of co-accomplishing learning as participation in L2 Japanese
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第11回年次大会____/2008-12
  • Categories in action: Towards a systematic analytical methodology for examining categorial formulations in talk-in-interaction
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of the International Pragmatics Association (IPrA)____/2009-07
  • Nanka yoogo toka aru n desu ka?’ (Is there some term for that?): Second language learning as publicly accomplished at ‘data sessions’ in Japan
    Bushnell Cade
    Panel presentation, 18th International Conference on Pragmatics and Language Learning (PLL)____/2010-07
  • Identity in practice: The use of terminological resources and identity formation at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第14回年次大会____/2011-12
担当授業科目
2017-10 -- 2018-02総合日本語6演習B筑波大学
2017-10 -- 2017-12補講日本語3-1B筑波大学
2017-10 -- 2017-12補講日本語3-2B筑波大学
2017-04 -- 2017-06日本語教育学VA筑波大学
2017-10 -- 2018-02制作日本語IB筑波大学
2017-10 -- 2017-12補講日本語5話す-1B筑波大学
2017-10 -- 2017-12日本語教育学VB筑波大学
2017-10 -- 2017-12社会言語研究演習1B筑波大学
2017-04 -- 2017-07補講日本語3-1A筑波大学
2017-04 -- 2017-06補講日本語5話す-1A筑波大学
メッセージ
エスノメソドロジー的会話分析や成員カテゴリー分析をやっています。それをとおして、①人が社会的なグループにどのように参加するか、②グループ参加の中でどのようにアイデンティティを構築するか、③参加の中(そして参加として)の学習がどのような形になるかについて今日日があります。

(最終更新日: 2017-05-31)