現在地

名畑目 真吾(ナハタメ シンゴ; Nahatame, Shingo)

所属
人間系
職名
助教
研究分野
外国語教育
研究キーワード
英語教育
リーディング
文章理解
心理言語学
小学校英語
研究課題
英文理解における概念間の意味的関連度の影響:テキスト単位と発達段階による比較2017-04 -- 2021-03名畑目真吾文部科学省/科学研究費補助金(若手研究B)4,030,000円
文と文のつながりに基づく英文読解メカニズムの解明:因果的関連と意味的関連の比較2015-01 -- 2016-01名畑目 真吾文部科学省/科学研究費補助金(研究活動スタート支援)1,430,000円
日本人英語学習者の読解における予期的推論生成とテキスト理解プロセスの関連2012-04 -- 2015-03名畑目真吾文部科学省/科学研究費補助金(特別研究員奨励費)2,700,000円
職歴
2015-01 -- 2018-08共栄大学 教育学部 講師
学歴
2012-04 -- 2015-03筑波大学大学院 博士後期課程 人文社会科学研究科 現代語・現代文化専攻 
2010-04 -- 2012-04筑波大学大学院 博士前期課程 人文社会科学研究科 現代語・現代文化専攻 
2006-03 -- 2010-03筑波大学 人文学類
所属学協会
-- (現在)全国英語教育学会
-- (現在)小学校英語教育学会
-- (現在)関東甲信越英語教育学会
-- (現在)大学英語教育学会
-- (現在)外国語教育メディア学会
-- (現在)日本言語テスト学会
-- (現在)American Association for Applied Linguistics
-- (現在)Society for Text & Disourse
受賞
2012-08学術奨励賞
2012-07英検研究助成 奨励研究入選Latent Semantic Analysis (LSA) による空所補充型読解テストの解明:文レベルの意味的関連度を観点として
査読付き学術雑誌・国際会議論文
  • 小学生向けストーリー教材の文脈の分析 : 文間の意味的な関連度に基づいて
    名畑目 真吾
    JES journal/(18)/pp.84-99, 2018-03
  • Comprehension and processing of paired sentences in second language reading: A comparison of causal and semantic relatedness
    名畑目真吾
    Modern Language Journal/102(2)/pp.392-415, 2018-01
  • Standards of coherence in second language reading: Sentence connectivity and reading proficiency.
    Shingo NAHATAME
    Reading in a Foreign Language/29/pp.86-112, 2017-04
  • Strategic processing and predictive inference generation in L2 reading
    名畑目真吾
    Reading in a Foreign Language/(26)/pp.54-77, 2014-10
  • Revision of predictive inferences and Japanese EFL learners’ text comprehension processes: A study of eye movements during reading
    名畑目真吾
    ARELE : annual review of English language education in Japan/(26)/pp.45-60, 2015-03
  • Maintaining the coherence of situation models in EFL reading: Evidence from eye movements.
    Ushiro Yuji; Nahatame Shingo; Hasegawa Yusuke; Kimura Yuk...
    JACET JOURNAL/(60)/pp.37-55, 2016-01
  • EFL読解における誤った予期的推論の抑制と修正 : 有意味性判断課題と文再認課題を用いた検討
    名畑目 真吾
    ARELE : annual review of English language education in Japan/25/pp.159-174, 2014-03
  • 英文読解における談話情報を用いた未知語推論の検証 : 語彙知識の深さと手掛かりの有効性を中心に
    卯城 祐司; 濱田 彰; 長谷川 佑介; 名畑目 真吾; 木村 雪乃; ...
    ARELE : annual review of English language education in Japan/24/pp.77-92, 2013-03
  • 日本人EFL学習者の読解における認知負荷と予期的推論生成プロセス
    名畑目 真吾
    ARELE : annual review of English language education in Japan/24/pp.173-188, 2013-03
  • Building causally coherent mental representations and learning from expository texts among Japanese EFL readers.
    USHIRO Y.; Hamada A.; Kimura Y.; Nahatame S.; Hosoda ...
    JACET JOURNAL/(59)/pp.131-150, 2015-01
  • 日本人EFL学習者の読解における予期的推論の抑制の検証
    名畑目 真吾
    ARELE : annual review of English language education in Japan/23/pp.169-184, 2012-03
  • 日本人EFL学習者のリーディングにおける状況モデルの修正 : 読解技能とテキストの因果構造に焦点を当てて
    卯城 祐司; 長谷川 佑介; 名畑目 真吾; 清水 遥; 高木 修一; ...
    ARELE : annual review of English language education in Japan/23/pp.105-120, 2012-03
  • Incremental learning of homonyms in multiple contexts among Japanese EFL readers.
    Ushiro Y.; Hasegawa Y.; Nahatame S.; Hamada A.; Kimura...
    JACET JOURNAL/57/pp.1-19, 2013-10
  • Predictive inference generation during Japanese EFL reading : Focusing on contextual constraint and local coherence of text
    名畑目 真吾
    JACET JOURNAL/(56)/pp.19-38, 2013-03
  • Activation and encoding of bridging and predictive inferences in EFL reading comprehension.
    卯城 祐司; Nahatame S.; Hasegawa Y.; Shimizu H.; Kimura Y...
    JACET JOURNAL (The Japan Association of College English Teachers)/(54)/pp.33-52, 2012-03
  • 予期的推論の生成は日本人EFL学習者の読解にどのような影響を与えるか : 理解,文単位の処理,推論生成のタイミングに焦点を当てて
    名畑目 真吾
    ARELE : annual review of English language education in Japan/22/pp.79-94, 2011-03
  • フラッシュバックが日本人EFL学習者の物語文理解に与える影響
    卯城 祐司; 甲斐 あかり; 清水 遥; 星野 由子; 名畑目 真吾; ...
    ARELE : annual review of English language education in Japan/22/pp.111-126, 2011-03
  • Effects of Predictive Inferences on Japanese EFL Learners' Reading Comprehension : Focusing on Goal Information in Narrative
    NAHATAME Shingo
    関東甲信越英語教育学会研究紀要/24/pp.49-60, 2010-03
  • Making and Revising Predictions of Future Context in Japanese EFL Reading : A Study of Beginning to Low-Intermediate Level Learners(Collaboration and Relativization in English Language Education)
    Nahatame Shingo
    JACET全国大会要綱/52/p.69, 2013-08
  • Semantic and causal relatedness in the process of predictive inference generation among Japanese EFL readers.
    名畑目真吾
    Multilingual Theory and Practice in Applied Linguistics (Proceedings of the 45th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics)/pp.249-271, 2013-01
  • Causal Coherence and Predictive Inference Generation in Japanese EFL Reading(CHALLENGES FOR TERTIARY ENGLISH EDUCATION-JACET's Role in the next Fifty Years)
    Nahatame S.
    JACET全国大会要綱/50/p.166, 2011-08
  • 小学校教員を志望する大学生の英語活動に関する意識調査
    名畑目 真吾
    小学校英語教育学会誌/14(1)/pp.131-146, 2014
その他の論文・記事
  • 小学生向け英語教材の分析における潜在意味解析の利用可能性-Hi, friends! の物語文を題材とした事例-
    名畑目 真吾
    共栄大学研究論集, 2017-03
  • Measures of macroproposition construction in EFL reading: Summary writing task vs. the meaning identification technique.
    Ushiro Y.; TAKAKI Shuichi; KOBAYASHI Mayuko; HASEGAWA Yus...
    日本言語テスト学会誌/(16)/pp.185-204, 2013-12
著書
  • 第7章 英語の文字とその取り扱い
    名畑目 真吾
    初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育), 2018-03
  • 第9章 クラスルームイングリッシュの活用
    名畑目 真吾
    初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育), 2018-03
  • 第11章 指導計画の作成と指導の留意点
    名畑目 真吾
    初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育), 2018-03
  • 「頭の体操、英語のクイズに挑戦しよう!」ほか3編
    名畑目真吾
    英語好きな子に育つたのしいお話365: 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう 体験型読み聞かせブック, 誠文堂新光社, 2016-01
  • Reading Cycle: 循環型で学ぶ英語リーディング演習
    名畑目真吾
    金星堂, 2015-01
  • 質問や選択肢のない問題:空所補充問題が測定するもの (pp. 53-58)
    名畑目真吾
    英語リーディングテスト の考え方と作り方, 研究社, 2012-01
会議発表等
  • Causal and semantic relatedness effects on L2 text processing and memory: Evidence from self-paced reading and recall
    Shingo NAHATAME
    the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics/2017-03-01
  • Text coherence perceived by Japanese learners of English: The role of sentence connectivity and language proficiency
    Shingo NAHATAME
    the Annual Conference of the Euro Second Language Association/2016-09-01
  • Eye movements across sentences during L2 discourse processing: A study of Japanese learners of English.
    Shingo NAHATAME
    the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics/2015-03-01
  • Effects of semantic and causal relatedness on text memory and coherence judgment by Japanese EFL learners.
    名畑目真吾
    the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics/2014-03-01
  • Making and Revising Predictions of Future Context in Japanese EFL Reading : A Study of Beginning to Low-Intermediate Level Learners(Collaboration and Relativization in English Language Education)
    名畑目真吾
    JACET全国大会要綱/2013-08-30
  • Semantic and causal relatedness in the process of predictive inference generation among Japanese EFL readers
    名畑目真吾
    イギリス応用言語学学会/2012-09-01
  • Causal coherence and predictive inference generation in Japanese EFL reading
    名畑目真吾
    JACET 全国大会要綱/2011-09-01
学協会等委員
2015-01 -- 9999-01Reading in a Foreign Language査読委員
2013-04 -- 9999-01全国英語教育学会事務局
2012-01 -- 2015-01関東甲信越英語教育学会編集委員

(最終更新日: 2018-09-19)