現在地

清水 美憲(シミズ ヨシノリ; Shimizu, Yoshinori)

所属
人間系
職名
教授
研究分野
教科教育学
科学教育
研究キーワード
数学授業
国際比較
数学的思考
数学教育における評価論
数学的リテラシー
研究課題
学校数学における次世代型プロセススタンダードの開発2016-04 -- 2019-03清水美憲日本学術振興会/基盤研究(B)16780000
数学科授業の国際比較研究に基づく教授学的記述用語の開発2012 -- 2013清水美憲日本学術振興会/挑戦的萌芽研究1950000
数学教育における学力論の再構築と学力調査の再編に関する総合的研究2011 -- 2014清水美憲日本学術振興会/基盤研究(B)7800000
算数・数学教育における思考指導の方法2008 -- 2008清水美憲日本学術振興会/研究成果公開促進費2100000
学習者の観点からみた算数・数学科授業に関する比較文化的研究2007 -- 2010清水美憲日本学術振興会/基盤研究(B)15340000
学校数学における数学的リテラシー評価問題の開発2009-06 -- 2010-03清水美憲文教協会/出資金による受託研究840000
数学科授業における教授行動・学習行動の連関に関する国際比較研究2004 -- 2006清水美憲日本学術振興会/基盤研究(B)7600000
児童・生徒の算数・数学学習状況を多面的に把握するための評価問題の開発2004 -- 2005清水美憲日本学術振興会/萌芽的研究2900000
学習者の観点からとらえた数学科授業の国際比較研究2001 -- 2003清水美憲日本学術振興会/基盤研究(C)3700000
日豪科学協力事業・共同研究「数学の授業における教授・学習過程に関する比較文化的研究」2001-04 -- 2003-03清水美憲日本学術振興会/国際共同研究5000000
職歴
1990-04 -- 1994-03東京学芸大学 教育学部 助手
1994-04 -- 2005-08東京学芸大学 教育学部 助教授
1997-01 -- 1997-11インディアナ大学 客員研究員
2005-09 -- (現在)筑波大学 大学院人間総合科学研究科 助教授
2007-04 -- (現在)筑波大学 大学院人間総合科学研究科 准教授
2009-04 -- (現在)筑波大学 大学院人間総合科学研究科 教授
学歴
1984-04 -- 1986-03筑波大学大学院 教育研究科 教科教育専攻修了
1986-04 -- 1990-03筑波大学大学院 教育学研究科 学校教育学専攻中退
取得学位
2006-02博士(教育学)筑波大学
所属学協会
1986 -- (現在)日本数学教育学会
1988 -- (現在)日本教育学会
1990 -- (現在)日本科学教育学会
1990 -- (現在)日本教材学会
1996 -- (現在)日本認知科学会
1988 -- (現在)International Group for the Psychology of Mathematics Education
1991 -- (現在)National Council of Teachers of Mathematics
2001 -- (現在)American Educational Research Association
2003 -- (現在)European Association for Research on Learning and Instruction
受賞
2014-02-12Best Faculty Member Award
2012-08-04日本数学教育学会学会賞(学術研究部門)
1994-10-04発達科学研究教育奨励賞受賞
論文
  • Improving teaching, developing teachers and teacher educators, and linking theory and practice through lesson study in mathematics: an international perspective
    Huang Rongjin; Shimizu Yoshinori
    ZDM-THE INTERNATIONAL JOURNAL ON MATHEMATICS EDUCATION/48(4)/pp.393-409, 2016-07
  • Working at the Intersection of Research and Practice: A Perspective on the Study and Improvement of Mathematics Lessons
    Shimizu Yoshinori
    In V. Steinle, L. Ball & C. Bardini (eds.) Mathematics education: Yesterday, today, and tomorrow. (Proceedings of the 36th annual conference of the Mathematics Education Research Group in Australasia.)/pp.2-12, 2013-07
  • 論理的に思考・伝達する力
    清水 美憲
    数学教育/702/pp.10-11, 2016-04
  • Learning from similarities and differences: a reflection on the potentials and constraints of cross-national studies in mathematics
    Shimizu Yoshinori
    ZDM-The International Journal on Mathematics Education/45(1)/pp.1-5, 2013-3
  • Large-scale External Assessment and Improvement of Teaching and Learning Mathematics in Classrooms: A Japanese Perspective
    Yoshinori Shimizu
    Swedish Society for Research in Mathematics Education, January 25, 2012, 2012-01
  • 数学科における教科目標としての数学的活動の再考
    清水 美憲
    日本数学教育学会第3回春期研究大会論文集/pp.143-148, 2015-06
  • 数学教育カリキュラムにおける「数学的方法」の位置
    清水 美憲
    日本数学教育学会第3回春期研究大会論文集/pp.173-178, 2015-06
  • 学力調査にみる子どもの学びの実態と学力評価の課題
    清水 美憲
    教育の諸課題II/pp.30-36, 2015-03
  • 算数・数学科の目標と算数的活動・数学的活動について : 次期学習指導要領への提言
    池田 敏和; 大澤 隆之; 清水 美憲; 鈴木 誠; 高橋 聡; 金本 良通
    日本数学教育学会誌/97(6)/pp.13-29, 2015-06
  • 算数・数学科の目標と算数的活動・数学的活動について : 次期学習指導要領への提言
    池田 敏和; 大澤 隆之; 清水 美憲; 鈴木 誠; 高橋 聡; 金本 ...
    日本数学教育学会誌/97(5)/pp.21-37, 2015-05
  • STEM教育における生徒の探究活動にみる数学化の役割(科学教育の現代的課題(1),一般研究発表,学びの原点への回帰-イノベーティブ人材育成のための科学教育研究)
    上田 祥平; 平林 真伊; 清水 美憲
    年会論文集/38/pp.491-492, 2014-09
  • 算数科における「1」の数学的意味と教育的意義—1をみる,1でみる,1とみる—
    清水 美憲
    算数授業研究/103/pp.8-11, 2016-02
  • 「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
    清水 美憲
    第2回数学授業研究会発表要項/pp.20-21, 2014-03
  • 分数の指導内容とその配列の検討 —カリキュラム上の重点を何におくか—
    清水 美憲
    算数授業研究算数授業論究VI/(92)/pp.22-25, 2014-02
  • 数学的リテラシーの評価課題の構成に関する一考察―小学校児童を対象とした評価課題の設計とその分析―
    清水 美憲
    日本数学教育学会誌. 臨時増刊, 数学教育学論究/95/pp.185-192, 2013-11
  • 数学教育研究の深化・拡大 : 第1回春期研究大会を終えて
    清水 美憲
    日本数学教育学会誌/95(8)/p.1, 2013-08
  • Participating in lesson study to share new visions and immutable values: A Japanese approach to lifelong development of mathematics teachers.
    Shimizu Yoshinori
    In S. Herbert, J. Tillyer & T. Spencer (eds.) Mathematics: Launching Futures. (Proceedings of the 24th Biennial Conference of The Australian Association of Mathematics Teachers Inc.)/pp.22-35, 2013-07
  • 図は言葉より雄弁なのか寡黙なのか
    清水 美憲
    算数授業研究/87/pp.6-7, 2013-05
  • Uncovering the label “East Asia” in the discussions of international comparative studies in mathematics
    Shimizu Yoshinori
    Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education/1/pp.173-182, 2013-03
  • 日本数学教育学会第1回春期研究大会の開催(ご案内)(日本数学教育学会研究大会の創設)
    清水 美憲
    日本数学教育学会誌/95(3)/pp.2-3, 2013-03
  • 「仕組まれた問題解決」の台本に「魂」を入れる—算数の授業で大切にしたいこと—
    清水 美憲
    算数授業研究/100/pp.64-65, 2015-07
  • 「数学の方法」領域の設定と他教科への越境—算数科カリキュラム再構成の視点—
    清水 美憲
    算数授業研究(算数授業論究IV)/86/pp.12-15, 2013-02
  • 生徒の学習過程を重視する数学科の学習指導(講義内容要旨,I 講習会,第94回全国算数・数学教育研究(福岡)大会報告)
    清水 美憲
    日本数学教育学会誌/94(11)/p.60, 2012-11
  • 数学教育研究の国際化と日本の教育実践の固有性
    清水 美憲
    第45回数学教育論文発表会論文集(第2巻)/2/pp.55-60, 2012-11
  • もし算数授業者がドラッカーの『マネジメント』を読んだら
    清水 美憲
    算数授業研究/(84)/pp.34-35, 2012-10
著書
  • The place of “mathematical methods” in the mathematics curriculum in the next generation
    Shimizu Yoshinori
    Essential Mathematics for the Next Generation: What and How Students Should Learn/pp.12-28, 2017-03
  • Uncovering the Label “Asian” in International Comparative Studies of Mathematics Education
    Shimizu Yoshinori
    What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education/pp.83-94, 2017-03
  • Mathematics Education in East Asia
    Shimizu Yoshinori
    The Proceedings of the 12th International Congress of Mathematical Education: Intellectual and Attitudinal Challenges/pp.123-143, 2015-06
  • The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India
    Shimizu Yoshinori
    2015-09
  • Defining, Extending, and Creating: Key Learning Experiences in School Mathematics
    Shimizu Yoshinori
    Learning Experiences that Promote Mathematics Learning: Yearbook 2014 Association of Mathematics Educator/pp.115-130, 2014-06
  • Cross-cultural studies of mathematics classroom practices
    Shimizu Yoshinori
    The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/pp.1475-1490, 2015-09
  • Mathematics education research in Japan: An introduction
    Shimizu Yoshinori
    The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/pp.1287-1295, 2015-09
  • 目でみる算数の図鑑
    清水 美憲
    2015-09
  • 数学的に考える力を育てる授業づくり
    清水 美憲
    2015-8
  • Lesson Study in Mathematics Education
    Shimizu Yoshinori
    Encyclopedia of Mathematics Education/pp.358-360, 2014-12
  • Cross-cultural Studies on Mathematicas Classroom Practices
    Shimizu Yoshinori
    Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/pp.171-173, 2013-08
  • 関数の考え
    清水 美憲
    算数・数学科教育/pp.142-149, 2015-09
  • 算数科,数学科の特質, 算数・数学教材の意義
    清水 美憲
    教材事典:教材研究の理論と実践/pp.134-135-137, 2013-10
  • Mathematics education research in Japan
    Shimizu Yoshinori
    Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/pp.141-142, 2013-08
  • Flera Losningar pa ett probkem: Den Japanska metoden
    Shimizu Yoshinori
    Matematikundervisning i praktiken/pp.288-295, 2014-01
  • Large-scale External Assessment and Improvement of Teaching in Mathematics Classrooms: A Japanese Perspective
    Shimizu Yoshinori
    Evaluation and Comparison of Mathematical Achievement: Dimensions and Perspectives. Proceedings of the Eighth Swedish Mathematics Education Research Seminar. Swedish Society for Research in Mathematics Education/pp.23-39, 2012-12
  • 学校数学における数学的定義の構成過程の意義
    清水 美憲
    続・新しい算数数学教育の実践をめざして/pp.219-230, 2012-12
  • Mathematics Education Research in Japan
    Shimizu Yoshinori
    Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India, 2013-02
  • Studying learners in intercultural contexts
    Shimizu Yoshinori
    Third International Handbook of Mathematics Educatio/pp.145-167, 2012-12
  • EXPLORING THE MEANINGS OF EVENTS IN MATHEMATICS CLASSROOM FROM LEARNERS' PERSPECTIVE
    Shimizu Yoshinori
    PME 30: PROCEEDINGS OF THE 30TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 1,/pp.329-329, 2006-01
  • EXPLICIT LINKING IN THE SEQUENCE OF CONSECUTIVE LESSONS IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN JAPAN
    Shimizu Yoshinori
    PME 31: PROCEEDINGS OF THE 31ST CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 4/pp.177-184, 2007-01
  • 『教科教育の理論と授業Ⅱ(理数編)』
    大高 泉; 清水美憲編著; +清水 美憲
    2012-03
  • Building Bridges between Large-scale External Assessment and Mathematics Classrooms: A Japanese Perspective
    Y. Shimizu; B. Kaur; W.K. Yoong; P. Sullivan
    Assessment in Mathematics: Yearbook 2011 Association of Mathematics Educator/pp.217-235, 2011-05
  • 『数学教育研究ハンドブック』日本数学教育学会編(担当:数学的思考)
    清水美憲
    2010-12
  • Proceedings of the 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    Y. Shimizu; Y. Sekiguchi; K. Hino (eds.)
    2010-08
会議発表等
  • Shifting Teachers' Talks Toward Students' Thinking and Learning: A Discourse Analysis of Post-lesson Discussions in Japanese Lesson Study
    Shimizu Yoshinori
    Annual Meeting of the American Educational Research Association/2015-04-17
  • DISCUSSING ON STUDENTS’ THINKING AND LEARNING IN POST-LESSON DISCUSSION IN LESSON STUDY
    Shimizu Yoshinori
    39th Annual Conference of International Group for the Psychology of Mathematics Education/2015-07-13--2015-07-18
  • Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
    Shimizu Yoshinori
    14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction/2013-08-31
  • 「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
    清水 美憲
    第2回算数授業研究会/2014-03-28
  • Defining, extending, and creating: Key experiences in mathematics
    Shimizu Yoshinori
    Mathematics Teachers Conference 2013/2013-06-06
  • Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
    Shimizu Yoshinori
    The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education/2013-07-30
  • Working at the Intersection of Research and Practice: A Perspective on the Study and Improvement of Mathematics Lessons
    Shimizu Yoshinori
    36th annual conference of the Mathematics Education Research Group in Australasia/2013-07-07--2013-07-07
  • 「活用」という視点からの算数科授業改善
    清水美憲
    平成20・21年度越谷市教育委員会研究委嘱研究発表会/2009-10-02
  • 全国学力•学習状況調査にみる算数教育の課題と展望
    清水美憲
    埼玉県算数教育会/2008-10-25
  • 新学習指導要領を踏まえた算数科学習指導の在り方
    清水美憲
    茨城県教育研修センター平成21年度5年次研修講座/2009-08-21
  • 学ぶことの楽しさや充実感のある算数科学習指導
    清水美憲
    茨城県教育研修センター平成19年度5年次研修講座/2007-09-26
  • On the collaborative dialogues in paired problem solving
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the 7th International Congress of Mathematics Education/1992-07-29
  • How Japanese Mathematics Teachers Try to Integrate the Mathematical, Pedagogical and Psychological Aspects of Students' Learning into Their Lessons?
    Yoshinori Shimizu
    The 74th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (San Diego)____/1996-04
  • Algebra in school mathematics: A Japanese perspective
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the The 76th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (Washington D.C.)____/1998-04
  • Using rich assessment tasks in Australia, Japan, Singapore and USA to guide instruction and performance assessment
    Max Stephens; Yoshinori Shimizu; Dominik Peressini
    Paper presented at the the 78th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (Chicago)____/2000-04
  • Discrepancies in Perceptions of Lesson Structure between the Teacher and the Students in the Mathematics Classroom
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (New Orleans), 2002____/2002-04
  • Capturing the structure of Japanese mathematics lessons as embedded in the teaching unit
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Chicago)____/2003-04
  • Contrasting teacher and student perceptions of lesson structure in Japan
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the 10th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction/2003-08-29
  • For making classroom assessment more powerful: Summary of the topics presented and discussed on internal assessment
    Yoshinori Shimizu
    Topics Study Group 27: Research and Development in Assessment and Testing in Mathematics Education, 10th International Congress on Mathematics Education (Copenhagen)____/2004-07-15
  • Learning from international achievement studies: Where do we go from here?
    Yoshinori Shimizu
    Paper prepared for the fourth Chicago Lesson Study Conference, as a part of US-Japan Collaborative Research on Lesson Study/2005-05-05
  • Contrasting Student and Teacher Perceptions of Mathematics Lessons
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the Redesigning Pedagogy Conference, Singapore____/2005-06
  • Perceptions of lesson events and associated values held by the teacher and the students
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented for the symposium, “Multiple Perspectives on Classrooms around the World: The Learner’s Perspective Study” at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction/2005-08-28
  • Exploring the meanings of events in mathematics classroom from learners' perspective
    Yoshinori Shimizu
    J. Novotona (ed.) The Proceedings of 30th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Prague, Czech Republic__Vol.1__329/2006-07
  • Design and development through "Lesson Study": A steady approach to designing mathematics lessons
    Yoshinori Shimizu
    Improving Educational Design Worldwide :International Society for Design and Development in Education, Balliol College, Oxford, England____/2006-09
  • Discrepancy and Agreement: Perceptions of Mathematics Lessons Between the Teacher and the Students
    Yoshinori Shimizu
    Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Chicago)_merican Educational Research Association___/2007-04
担当授業科目
2017-04 -- 2017-08数学教育特別研究IIIA演習筑波大学
2017-04 -- 2017-08数学教育特別研究IIIA筑波大学
2017-10 -- 2018-02数学教育特別研究IIIB演習筑波大学
2017-10 -- 2017-12数学教育学特講筑波大学
2017-04 -- 2017-06数学教育学特講筑波大学
2017-10 -- 2018-02数学教育特別研究IB筑波大学
2017-04 -- 2017-08数学教育特別研究IA筑波大学
2017-10 -- 2017-12教育学研究方法論B(実験・観察・フィールドワーク)筑波大学
2017-04 -- 2017-08数学教育特別研究IIA筑波大学
2017-04 -- 2017-06数学教育学演習筑波大学
一般講演
  • 生徒の学習過程を重視する数学科の学習指導 —「数学的活動で教える」と「数学的活動を教える」—
    清水 美憲
    日本数学教育学会講習会/2012-08-03
  • Challenges of Assessing Mathematical Competency of Students in the Middle Grades
    Shimizu Yoshinori
    East Asia Forum on Mathematics Competency and their Assessment/2012-05-10--2012-05-11
  • Studying Mathematics Classrooms Cross-culturally
    Shimizu Yoshinori
    5th International Conference to review Research in Science, Technology and Mathematics Education, Mumbai, India/2013-01-11
  • 算数科における創造性の育成のために
    清水美憲
    岩手県小学校教育研究会算数部会/2012-02-10
  • Teaching Mathematics through Problem Solving: A look into a Japanese mathematics classroom
    Yoshinori Shimizu
    Matematikbiennalen, Umeo, Sweden/2012-01-26
  • 算数・数学科における言語活動の充実のあり方 ―数学の言葉と教室の言葉をつなぐ―
    清水美憲
    新潟県数学研究会/2011-11-26
  • 算数科の学習指導における言語活動の充実-数学的リテラシーの育成を視野に-
    清水美憲
    富山県小学校教育研究会/2011-07-28
  • Building Communities of Inquiry in Mathematics Classrooms: The Key to Facilitating Reasoning, Communication, and Connections in Mathematics
    Yoshinori Shimizu
    Mathematics Teachers Conference 2011, Singapore/2011-06-02
  • 数学の言語性からみた学習指導の改善―新学習指導要領完全実施を見据えてー
    清水美憲
    東京都中学校数学教育研究会/2011-05-02
  • 数学科の学習指導における言語活動の充実
    清水美憲
    第48回北海道高等学校教育研究大会数学部会/2011-01-07
  • 学びのプロセスへの着目と授業改善
    清水美憲
    つくば市算数・数学指導法研修講座/2010-08-17
  • 日本の授業,世界の授業
    清水美憲
    日本数学教育学会講習会/2010-08-01
  • 授業改善と子どもの学び
    清水 美憲
    第13回教育シンポジウム in 東京/2010-02-14
  • 「活用」という視点からの算数・数学科授業改善
    清水 美憲
    長野市算数数学教育研究会/2010-02-13
  • 算数・数学科における授業改善の視点 ―「わかる数学」から「活用する数学」へ―
    清水美憲
    東海地方教育会第56回研究(愛知)大会/2009-11-13
  • 数学科の学習指導における言語活動の充実 ― 数学的リテラシーの育成を視野に ―
    清水美憲
    日本数学教育学会第91回全国算数・数学教育研究(京都)大会講習会/2009-08-03
  • 算数・数学教育における「活用力」の育成
    清水美憲
    茨城県数学教育研究会/2009-06-17
  • 考える楽しさを追究するために
    清水美憲
    東京都私立初等学校協会研修会/2009-06-05
  • 数学教育における「思考指導」の系譜
    清水美憲
    名古屋大学数学教育セミナー/2009-01-31
  • 算数•数学教育における思考力を高める授業の在り方
    清水美憲
    岩手大学算数・数学教育講演会/2008-12-06
  • 算数的活動・数学的活動を軸とした算数•数学科授業づくり
    清水美憲
    北海道立教育研究所研修講座/2008-11-05
  • 数学科における「考えることの教育」のために
    清水美憲
    日本数学教育学会第90回全国算数・数学教育研究(福島)大会中学校部会講演/2008-08-04
  • 数学科の学習指導と数学的リテラシーの育成
    清水美憲
    日本数学教育学会第90回全国算数・数学教育研究(福島)大会講習会/2008-08-03
  • Using Extended Problem Solving Tasks in Classroom Assessment: A Story from the Japanese Senior High School Classroom
    Yoshinori Shimizu
    Mathematics Teachers Conference 2008/2008-05-28
  • Problem Solving as a Vehicle for Teaching Mathematics: A Japanese Perspective
    Yoshinori Shimizu
    Mathematics Teachers Conference 2008/2008-05-28
学協会等委員
2014-06 -- 2018-06公益社団法人日本数学教育学会専務理事(副会長)
2012-09 -- 2016-08日本科学教育学会理事
2015-06 -- (現在)文部科学省全国的な学力調査に関する専門家会議委員
2013-04 -- (現在)横浜市教育委員会教育課程外部委員
2012-06 -- (現在)Mathematics Education Library in AsiaEditorial Board Member
2009 -- (現在)日本数学教育学会常任理事
2010 -- (現在)日本教材学会常任理事
2007-03 -- (現在)ZDM: The International Journal of Mathematics EducationEditorial Board Member
2009-04 -- 2015-03International Journal of Science and Mathematics EducationEditorial Board Member
2012-10 -- (現在)Mathematical Thinking and LearningEditorial Board Member
学内管理運営業績
2016-04 -- (現在)教育研究科研究科長
2014-04 -- 2016-03学校教育学専攻専攻長
2014-04 -- 2016-03教育学専攻専攻長

(最終更新日: 2017-04-24)