Ishizuka Yuka

Affiliation
Institute of Human Sciences
Official title
Assistant Professor
Sex
Female
KAKEN ID
40817574
Email
;>:0&.8-.?:0&HWS-:2&3Q98:0:'&Q&(Q/5
Research keywords
言語発達
communication
発達支援
Autism spectrum disorder
Clinical Developmental Psychology
Special Support Education
Applied Behavior Analysis
Research projects
発達障害児へのオンライン・ペアレント・トレーニング2021-04 -- 2024-03山本淳一JSPS/4,160,000Yen
就学前の発達障害児に対する家庭学習型の就学移行支援プログラムと横断評価2020-04 -- 2021-03Yuka Ishizuka一般社団法人 日本特殊教育学会/2020年度日本特殊教育学会研究奨励費160,000Yen
読みに困難のある多様な子どもたちに対するデジタル教材を用いた段階的な読みの学習支援プログラムの開発:「家庭学習型」と「授業実践型」の遠隔シ ステムを用いた支援の効果検証2020-04 -- 2022-03Yuka IshizukaHAKUHO FOUNDATION/2020年度第15回児童教育実践についての研究助成2,500,000Yen
A home-based comprehensive intervention and assessment using ICT for language development in children with ASD2019-04 -- 2022-03Yuka Ishizuka日本学術研究会/若手研究4,160,000Yen
発達障害児への社会的相互作用を軸としたICT活用型の長期縦断的就学移行支援と評価2017-04 -- 2019-03石塚祐香日本学術振興会/特別研究員奨励費(PD)4,420,000Yen
自閉スペクトラム症児への包括的言語発達支援プログラムの開発と評価2018-04 -- 2020-03山本淳一日本学術振興会/新学術領域研究(研究領域提案型)
幼小連携のための包括的コンピュータ発達支援システムの構築と定量評価2017-04 -- 2020-03山本淳一日本学術振興会/基盤研究(B)
自閉症幼児への模倣を軸にした言語発達支援プログラムの構築:長期縦断的介入と評価2014-04 -- 2017-03Yuka Ishizuka日本学術振興会/特別研究員奨励費(DC1)2,800,000Yen
Career history
2018-11 -- (current)University of TsukubaFaculty of Human Sciences, Division of Disability SciencesJunior Assistant Professor
2017-04 -- 2018-10Japan Society for the Promotion of ScienceResearch fellowship for young scientist
2014-04 -- 2017-03Japan Society for the Promotion of ScienceResearch fellowship for young scientist
Academic background
2014-04 -- 2017-03Keio University 社会学研究科 心理学専攻 博士課程
2012-04 -- 2014-03Keio University 社会学研究科 心理学専攻 修士課程
2008-04 -- 2012-03Keio University Faculty of Letters
Degree
2017-11Ph.D. (Psychology)
Licenses and qualifications
2016-09保育士
2015-04臨床発達心理士
Academic societies
2020-03 -- (current)JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
2017-04 -- (current)Japan Society of Developmental Psychology
2018-04 -- (current)Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies
2017-04 -- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
2015-04 -- (current)日本臨床発達心理士会
2012-05 -- (current)日本特殊教育学会
2012-04 -- (current)日本行動分析学会
2011-10 -- (current)Association for Behavior Analysis
Honors & Awards
2020-03障害科学学会 2019年度 研究奨励賞
2016-05Society for the Advancement of Behavior Analysis Student Presenter  
2014-05Society for the Advancement of Behavior Analysis Student Presenter  
Articles
  • Exploring factors of successful transition to elementary school among children with autism spectrum disorder in Japan: a focus group study
    Ishikawa Natsumi; Ishizuka Yuka; Kano Yukiko; Iida Ju...
    INTERNATIONAL JOURNAL OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES/Epub, 2022-06
  • 幼児期の自閉スペクトラム症児の行動問題に対するビデオフィードバック・パッケージの効果
    石塚 祐香; 石川菜津美; 山本淳一
    Japanese journal of learning disabilities/30/p.印刷中, 2021
  • The effect of contingent imitation intervention on children with autism spectrum disorder and co-occurring intellectual disabilities.
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    Research in Autism Spectrum Disorders/85/pp.1-18, 2021-04
  • 言語発達障害のマネージメント
    石塚 祐香
    Journal of Otolaryngology, Head and Neck Surgery/37(6)/pp.619-622, 2021-06
  • 自閉スペクトラム症児の音声言語に対する随伴模倣を用いた介入の効果 -遊び場面における発声・発話機会設定の有無に関する検討-
    石塚 祐香; 山本淳一
    行動分析学研究/36(1), 2021
  • 自閉症・情緒障害特別支援学級の自立活動におけ るビデオモデリングを用いたソーシャルスキル指導の効果と社会的妥当性の検討
    石塚 祐香; 石川菜津美; 山本淳一; 野呂文行
    障害科学研究/45/pp.255-268, 2021-03
  • 就学前の自閉スペクトラム症児における対人・ 集団行動ルールの獲得支援―保護者によるビデオ教材を用いた就学移行支援の効果-
    石塚 祐香; 石川菜津美; 山本淳一; 野呂 文行
    障害科学研究/45/pp.211-226, 2021-03
  • 発達障害のある児童の漢字の読みに対する刺激ペアリング手続きを用いた遠隔地学習支援の効果
    野田 航; 石塚 祐香; 石川 菜津美; 宮崎 優; 山本 淳一
    認知行動療法学研究/pp.1-13, 2021-06
  • Developmental Support Robotics for Children with Autism Spectrum Disorder
    田中 亮佑; 山本 淳一; 石塚 祐香; 久保田 直行
    Proceedings of the Fuzzy System Symposium/35/pp.246-249, 2019
  • The effects of adult contingent responsiveness on increasing conversational responses through picture book reading setting in children with autism spectrum disorder.
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH)/4/pp.206-213, 2020-03
  • Effects of a Sequential Stimulus Pairing Procedure on Reading Skills of a Preschool Child With Autism Spectrum Disorder
    石塚 祐香; 山本 淳一
    Japanese Journal of Behavior Analysis/34(1)/pp.2-19, 2019
  • 応用行動分析学に基づく包括的な早期発達支援プログラム: 自閉スペクトラム症児への発達促進効果
    石塚 祐香
    子どもの心とからだ : 日本小児心身医学会雑誌 : journal of Japanese Society of Psychosomatic Pediatrics/27(4), 2019
  • Evaluation of a Class-Participation Program for Preschool Children With Developmental Disabilities
    石川 菜津美; 石塚 祐香; 山本 淳一
    The Japanese Journal of Special Education/56( 3)/pp.125-134, 2018
  • ソーシャル・イメージングと発達支援への応用:「逆模倣」を用いた先進的発達支援法
    石塚 祐香
    発達教育/(3月号)/pp.18-19, 2017
  • 応用行動分析を生かした特別支援教育
    山本 淳一; 石塚 祐香
    指導と評価/pp.30-32, 2016
  • Contingent imitation increases verbal interaction in children with autism spectrum disorders
    石塚 祐香; 山本 淳一
    Autism: The International Journal of Research and Practice/20(8)/pp.1011-1020, 2016
  • 自閉症児に対する逆模倣・拡張逆模倣を用いた構音器官の運動トレーニングの効果に関する検討:事例研究
    石塚 祐香; 山本 淳一
    慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要 人間と社会の探究/81/pp.19-29, 2016
  • 無発語自閉症児の音声コミュニケーションと対人的相互作用の促進に及ぼす逆模倣の効果:事例研究
    石塚 祐香; 山本 淳一
    慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要 人間と社会の探究/78/pp.1-15, 2014
Conference, etc.
  • Rapid motor imitation antecedentがASD児の音声模倣の精度に及ぼす効果
    池田遙香; 石塚祐香; 野呂 文行
    日本行動分析学会第39回年次大会/2021-08-28--2021-08-29
  • Rapid motor imitation antecedentを用いたASD児の音声模倣の促進
    池田遙香; 石塚祐香; 野呂 文行
    日本特殊教育学会第59回大会/2021-09-18--2021-09-20
  • 知的障害のある自閉スペクトラム症児に対する家庭学習支援:刺激ペアリング手続きを用いた段階的な語読みの獲得と般化
    石塚祐香; 野呂 文行
    障害科学学会第17回大会/2022-03-05--2022-03-26
  • Adult contingent vocal imitation increases vocal imitation of children with autism spectrum disorders
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    38th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2012-05
  • 自閉症児の音声模倣促進に及ぼす逆模倣の効果
    石塚 祐香; 近藤鮎子; 山本淳一
    日本行動分析学会第30回年次大会/2012-09
  • The effect of contingent imitation on the development of language
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    International Symposium on Social Development,/2012-12
  • The sentence-imitation training is effective for increasing MLU level in children with autism spectrum disorder
    Ishizuka Yuka; Kondo Ayuko; Yamamoto Junichi
    39th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2013-05
  • 自閉症児の発話長における文章模倣訓練の効果
    石塚 祐香; 近藤鮎子; 山本淳一
    日本行動分析学会第31回年次大会/2013-07
  • 無発語自閉症児の音声表出における相互模倣訓練の効果
    石塚 祐香; 近藤鮎子; 山本淳一
    日本特殊教育学会第51回年次大会/2013-08
  • Adult contingent and extended vocal imitation increased social interaction during a conversation between adult and children with ASD
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    40th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2014-05
  • 自閉症児に対する逆模倣を用いた訓練研究:課題場面と自由場面における分析
    石塚 祐香; 山本淳一
    日本行動分析学会第32回年次大会/2014-06
  • 発達障害児に対する「就学スタートプログラム」の開発:タブレット端末を用いた自己モデリング訓練の効果
    石川菜津美; 石塚 祐香; 門屋ちひろ; 菅佐原洋; 大森貴秀; 山本淳一
    日本行動分析学会第32回年次大会/2014-06
  • 発達障害児に対する集団場面の社会的スキルを中心とした「就学スタートプログラム」の予備的検討:タブレット端末を用いた自己モニタリング訓練の効果
    石塚 祐香; 石川菜津美; 門屋ちひろ; 菅佐原洋; 大森貴秀; 山本淳一
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09
  • Contingent adult vocal imitation promotes reciprocal vocal imitation for children with autism
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    41st Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2015-05
  • 自閉症児の会話場面の発話に対する逆模倣・拡張逆模倣の効果
    石塚 祐香; 山本淳一
    日本行動分析学会第33回年次大会/2015-08
  • The effect of contingent imitation on verbal communication in children with autism,
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    International symposium, Intervention for Social and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder,/2015-09
  • The effects of comprehensive school-start intervention program on school adaptation of children with developmental disabilities
    Ishikawa Natsumi; Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    8th World Congress of Behavioral and Cognitive Therapies/2016-07
  • 自閉スペクトラム症児の音声を介した社会的相互作用の促進に及ぼす逆模倣の効果
    石塚 祐香; 山本淳一
    日本行動分析学会第35回年次大会/2017-10
  • 「模倣されること(随伴模倣)」が自閉スペクトラム症児の 音声コミュニケーションに及ぼす効果
    石塚 祐香; 山本淳一
    日本発達心理学会第27回年次大会/2018-03
  • Telehealth Parent Training for Children with Neurodevelopmental Disorder: Home-based Assessment for Behavior of Everyday Life
    石川菜津美; 石塚祐香; 山本淳一
    International Conference 2019 the meeting of 9th World Congress of Behavioral and Cognitive Therapies 2019/2019-07
  • 就学移行期の自閉スペクトラム症児に対するソーシャルスキル支援アプリ(teleSST)の効果評価
    石川菜津美; 石塚祐香; 山本淳一
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09
  • Young children’s active use of pedagogical cues when they teach object part names to others
    小林春美; 安田哲也; 石塚祐香; 山本淳一
    Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD) 2020/2020-01
  • 幼児期から学齢期のスムーズな移行につながるための研究と実践のあり方
    石塚 祐香
    筑波会議2019 「ソーシャル・ニューロダイバーシティ科学の実践・研究」スペシャルセッション/2019-10
  • Parent-implemented school-readiness skill training using iPad in preschool children with ASD
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    The 10th International Conference of Association for Behavior Analysis/2019-09
  • 家庭で始める就学移行支援ーオンライン読み支援プログラムの開発ー
    石塚 祐香
    日本特殊教育学会 第57回大会 自主シンポジウム/2019-09
  • more...
Teaching
2021-04 -- (current)初等特別支援教育筑波大学
2021-04 -- (current)障害者・障害児心理学筑波大学
2017-04 -- (current)障害児・者心理学(コミュニケーション)明治学院大学
2017-04 -- 2019-03心理学実験慶應義塾大学
2019-09 -- (current)行動修正実習慶應義塾大学
2020-04 -- (current)障害科学I オーガナイザー筑波大学
2019-10 -- (current)Introduction to Disabilities Sciences IIUniversity of Tsukuba.
Talks
  • 児童のためのペアレントトレーニングの実践
    石塚 祐香
    発達障がいのある子どもたちのための応用行動分析によるペアレント・トレーニング/2016-12-11
Professional activities
2020-06 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION日本特殊教育学会事務局 総務幹事
2018-10 -- 2018-10Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies準備委員

(Last updated: 2021-08-25)