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Osawa Hirotaka

Affiliation
Faculty of Engineering, Information and Systems
Official title
Assistant Professor
KAKEN ID
10589641
URL
Office
Human-Agent Interaction Laboratory
Research fields
Cognitive science
Intelligent robotics
Human interface and interaction
Research keywords
社会的知能
anthropomorphization
artificial intelligence
human-robot interaction
human-agent interaction
Research projects
集団討論で共感を生みだす身体的相互作用の解明とその習得支援2018 -- 2021大澤 博隆Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B)15,730,000Yen
インターネット研究倫理の構築-倫理問題の考察と倫理ガイドラインの提案2018-04 -- 2022-03大谷卓史Japan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
人狼ゲームのプレイヤの思考過程の分析2016-04 -- 2020-03Hitoshi MatsubaraJapan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
実世界人狼ゲームのデータセット作成と対話技能習得過程の分析2018-03 -- 2020-02Hirotaka Osawanakayama-zaidan/4,000,000Yen
視線投影デバイスを用いたユーザの視線表出補助2016 -- 2018大澤 博隆Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for challenging Exploratory Research3,380,000Yen
人の適応性を支える環境知能システムの構築2014-04 -- 2016-03今井倫太日本学術振興会科学研究費助成事業/
MFP(多機能複合プリンタ)へのHuman Agent Interaction2014-08 -- 2015-03大澤博隆京セラドキュメントソリューションズ/
MFP等を対象とした擬人化エージェント技術2015-04 -- 2015-10大澤博隆京セラドキュメントソリューションズ/
人狼知能の開発2015-02 -- 2016-03大澤博隆公益財団法人中山隼雄科学技術文化財団/
認知的インタラクションデザイン学:意思疎通のモデル論的理解と人工物設計への応用2014-07 -- 2019-03植田 一博科学研究費助成事業/新学術領域研究(研究領域提案型)
Career history
2013-03 -- (current)筑波大学 システム情報系 助教
2017-04 -- (current)筑波大学人工知能科学センター 人工知能基盤研究部門 ヒューマンテクノロジー分野 研究員
2011-04 -- 2013-03Keio University Faculty of Science and Technology Research Associate
2010-10 -- 2013-09Japan Science and Technology Agency JST Strategic Basic Research Programs PRESTO researcher
2010-04 -- 2010-09Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists Researcher (PD)
2009-09 -- 2010-03Massachusetts Institute of Technology AgeLab Visiting Researcher
2009-04 -- 2010-03Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists Researcher (PD)
2007-04 -- 2009-03Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists Researcher (DC1)
2006-07 -- 2007-03Information-technology Promotion Agency Developer (Exploratory Youth)
Academic background
2007-04 -- 2009-03Keio University Graduate School of Science and Technology School of Science for Open and Environmental SystemsCompleted
2005-04 -- 2007-03Keio University Graduate School of Science and Technology School of Science for Open and Environmental SystemsCompleted
2001-04 -- 2005-03Keio University Faculuty of Science and Technology Department of Information and Computer ScienceGraduated
Degree
2009-03PhD in EngineeringKeio University
2007-03Master in EngineeringKeio University
Academic societies
2016-04 -- (current)JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY
2012-01 -- (current)IEEE
2012-01 -- (current)Association for Computing Machinery
2009-04 -- (current)The Robotics Society of Japan
2009-04 -- (current)THE JAPANESE SOCIETY FOR ARTIFICIAL INTELLIGENCE
2004-12 -- (current)Information Processing Society of Japan
Honors & Awards
2015-09野島久雄賞Human-Agent Interactionにおける擬人化デザインに関する研究
2015-10Best Presentation AwardTransitional Explainer: Instruct Functions in the Real World and Onscreen in Multi-Function Printer
2014-101st poster award1st poster award, Yukako Watanabe, Yoshiko Okada, Hirotaka Osawa, Midori Sugaya, Digital play therapy for children with learni
2014インパクト賞インパクト賞, 高久奨乃, 稲葉通将, 大澤博隆, 篠田孝祐, 西野順二, 鳥海不二夫, 片上大輔, 人狼ゲームにおいてノンバーバル情報が与える影響について, 第2回HSSデザインコンテスト2014, p. HSS–16–17, 2014.
2014-09FANプレゼンテーション賞FANプレゼンテーション賞, 稲葉通将, 鳥海不二夫, 大澤博隆, 片上大輔, 篠田孝祐, 人狼ゲームにおける役職の強さの定量化, FAN2014, 2014.
2014-9優秀論文賞優秀論文賞, 鳥海不二夫, 稲葉通将, 大澤博隆, 片上大輔, 篠田孝祐, 人狼における学習, FAN2014, 2014.
2014-11学生優秀インタラクティブ発表賞小林優, 大澤博隆, 稲葉通将, 篠田孝祐, 鳥海不二夫, 松原仁, 片上大輔, 擬人化エージェント用いた議論の雰囲気を実現する人狼対戦システムの開発, HCGシンポジウム2014, p. A–5–3, 2014.
2014-11発表賞人狼ゲームにおける役職Coming-Out情報の自動取得
2015-06全国大会優秀賞全国大会における優秀な発表として;知能の軍拡競争:報酬の遅延によるエージェント同士の戦略の複雑化
2015-03インタラクティブ発表賞プログラム委員に選ばれた優秀な発表として:栢野航, 大澤博隆, 遠藤航, 丹波正登, 守谷友里, 結城明, 長野正, 実空間と仮想空間を移動する擬人化エージェントを用いた複合機の機能説明, インタラクション2015, p. B31, 2015.
2014-03Best Video Award 1st PrizeBest Video paper on the 9th ACM International Conference on Human Robot Interaction
2014-06人工知能学会論文賞「エージェントのインタラクション戦略探索のための没入型発見法」 に対する受賞
2012-05Best Note Honorable MentionBest presentation
2006-09Session AwardSCIS&ISIS 2006発表
2007-12Outstanding Research Award論文優秀のため
2008-01Encourage prize of Yamauchi (Representation section)大澤 博隆, 向井 淳,今井 倫太物体を擬人化するディスプレイロボットの開発第48回プログラミングシンポジウム, Vol.48, pp. 9-16, Hakone, Japan, 2007.1
2009-02Best Poster Awardポスター発表における受賞
2009-03Best Video AwardHirotaka Osawa, Ren Ohmura, Michita Imai, Anthropomorphization Method using Attachable Humanoid Parts, International Conference
2013-05Presentation Award論文"iRing : 赤外線反射を用いてジェスチャ認識する指輪型インタフェース"
2012-02Best Paper Award: 4th International Conference on Agents and Artificial IntelligenceAgent部門における最優秀論文のため
Articles
  • Constructing a Human-like agent for the Werewolf Game using a psychological model based multiple perspectives
    Osawa Hirotaka; Nakamura Noritsugu; Inaba Michimasa; Taka...
    IEEE SSCI, 2016-10
  • AI Wolf Contest - Development of Game AI using Collective Intelligence -
    大澤 博隆; Toriumi Fujio; Inaba Michimasa; Katagami Daisu...
    Workshop on Computer Games International Workshop on General Intelligence in Game-Playing Agents CCIS, 2017-04
  • Effect of Information Presentations on Consumer Emotions to Induce Power Saving Actions
    大澤 博隆
    IEEE International Smart Cities Conference, 2016-09
  • Analysis of Robot Hotel: Reconstruction of Works with Robots
    Osawa Hirotaka; Ema Arisa; Hattori Hiromitsu; Akiya Naono...
    RO-MAN, 2017-08
  • Generating human-like discussion by paraphrasing a translation by the AIWolf Protocol using Werewolf BBS Logs
    大澤 博隆; Nakamura Hirofumi; Katagami Daisuke; Toriumi F...
    FUZZ-IEEE, 2017-07
  • Generating human-like discussion by paraphrasing a translation by the AIWolf Protocol using Werewolf BBS Logs
    大澤 博隆; Nakamura Hirofumi; Katagami Daisuke; Toriumi F...
    FUZZ-IEEE, 2017-07
  • Telepresence Robot with Merging Users' Emotions and Behaviors
    Osawa Hirotaka; Yonezu Soji
    RO-MAN, 2017-10
  • Breaking Down Silos: Involving Various Researchers for Driving HCI Research
    Osawa Hirotaka; Ema Arisa; Komatani Kazunori; Saijo Reina...
    CHI, 2017-05
  • Book Introduction Robot Designed by Children for Promoting Interest in Reading
    大澤 博隆; Sato Takuya; Kudo Yusuke
    Proceedings of international conference on Human-agent interaction, 2017-10
  • Clarifying Privacy, Property, and Power: Case Study on Value Conflict of a Fan Fiction Research Paper
    大澤 博隆; Ema Arisa; Saijo Reina; Kubo Akinori; Otani Ta...
    Proceedings of the IEEE, 2018-07
  • ゲームプログラミング大会を用いた集合知的ゲーム AI 開発手法-人狼知能大会の開催と参加エージェントの分析-
    Osawa Hirotaka; 鳥海 不二夫 稲葉 通将 片上 大輔 篠田 孝...
    日本デジタルゲーム学会論文誌/9(1), 2016
  • Constructing a Human-like agent for the Werewolf Game using a psychological model based multiple perspectives
    Nakamura Noritsugu; Inaba Michimasa; Takahashi Kenichi; T...
    PROCEEDINGS OF 2016 IEEE SYMPOSIUM SERIES ON COMPUTATIONAL INTELLIGENCE (SSCI), 2016
  • Realizing atmosphere of discussion of werewolf by AI werewolf
    片上 大輔; 小林 優; 鳥海 不二夫; 大澤 博隆; 稲葉 通将; 篠...
    Proceedings of the Fuzzy System Symposium/31/pp.370-374, 2015
  • Animacy perception of systems with agency
    長谷川 莉子; 原田 悦子; 栢野 航; 大澤 博隆
    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology/2015/pp.5-5, 2015
  • E-Gaze Glasses: Simulating Natural Gazes for Blind People
    Qiu Shi; Anas Siti Aisyah; Osawa Hirotaka; Rauterberg Mat...
    PROCEEDINGS OF THE TENTH ANNIVERSARY CONFERENCE ON TANGIBLE EMBEDDED AND EMBODIED INTERACTION (TEI16)/pp.563-569, 2016
  • Being Provocative for Cognitive Science
    大澤 博隆
    Cognitive Studies/22(4)/pp.545-546, 2015
  • A proposal of Ai Werewolf Game Challenge for Standard AI Problem
    篠田 孝祐; 鳥海 不二夫; 稲葉 通将; 大澤 博隆; 片上 大輔
    FAN Symposium : Intelligent System Symposium-fuzzy, AI, neural network applications technologies/2014(24)/pp.74-77, 2014-09
  • Designing Protocol of Werewolf Game : Protocol for Inference and Persuasion
    大澤 博隆; 鳥海 不二夫; 片上 大輔; 篠田 孝祐; 稲葉 通将
    FAN Symposium : Intelligent System Symposium-fuzzy, AI, neural network applications technologies/2014(24)/pp.78-81, 2014-09
  • Quantification of the Inuence of Roles in Werewolf Game
    稲葉 通将; 鳥海 不二夫; 大澤 博隆; 片上 大輔; 篠田 孝祐
    FAN Symposium : Intelligent System Symposium-fuzzy, AI, neural network applications technologies/2014(24)/pp.82-85, 2014-09
  • FAN-14-019 Learning on "Are You a Werewolf?"
    鳥海 不二夫; 稲葉 通将; 大澤 博隆; 片上 大輔; 篠田 孝祐
    FAN Symposium : Intelligent System Symposium-fuzzy, AI, neural network applications technologies/2014(24)/pp.86-91, 2014-09
  • 橙色の屋根のお家 : コミュニケーションに障害を持つ児童向けのデジタル教材(「ユビキタスコンピューティング技術とサービスコンピューティング」及び一般)
    渡辺 柚佳子; 岡田 佳子; 大澤 博隆; 菅谷 みどり
    IEICE technical report. SC, Services Computing/114(157)/pp.43-48, 2014-07
  • Evaluating Tip Shape of Robotic Arm for Anthropomorphic Explanation of Home-appliances
    栢野 航; 大澤 博隆; 長谷川 莉子; 原田 悦子
    電子情報通信学会技術研究報告. CNR, クラウドネットワークロボット/114(227)/pp.11-14, 2014-09
  • Partial Automation of Social Behavior with Anthropomorphization of a User
    大澤 博隆
    電子情報通信学会技術研究報告. CNR, クラウドネットワークロボット/114(85)/pp.27-32, 2014-06
  • 知能の軍拡競争:報酬の遅延によるエージェント同士の戦略の複雑化
    大澤 博隆
    人工知能学会全国大会/2014/pp.2M11-2M11, 2014-06
  • 協力ゲームHanabiにおけるエージェント間の協調行動の分析
    大澤 博隆
    人工知能学会全国大会/2015/pp.1F23-1F23, 2015-05
Books
  • AIと人類は共存できるか? 人工知能SFアンソロジー
    大澤 博隆; 早瀬耕; 江間有沙; 藤井太洋; 栗原聡; 長谷敏司; ...
    AI SF anthology, 2016-11
  • 人狼知能 だます・見破る・説得する人工知能
    大澤 博隆; 鳥海 不二夫; 片上 大輔; 稲葉 通将; 篠田 孝祐; ...
    AIWolf, 2016-08
  • Movement design of a life-like agent for the werewolf game
    Katagami Daisuke; Kanazawa Masashi; Toriumi Fujio; Osawa ...
    2015 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON FUZZY SYSTEMS (FUZZ-IEEE 2015), IEEE, 2015
  • 人狼知能プロジェクト
    片上 大輔; 鳥海 不二夫; 大澤 博隆; 稲葉 通将; 篠田 孝祐; ...
    人工知能学会誌, pp.65-73, 2015-01
  • 特別企画「シンギュラリティの時代:人を超えゆく知性とともに」 第3章「未来:人間とコンピュータの共進化」
    Dutton William Jacobstein Neil Churchill Elizabeth F. 飯...
    人工知能学会誌, pp.453-464, 2013-05
  • Interaction between a Human and an Anthropomorphized Object
    大澤 博隆
    Human-Robot Interaction, pp.19-32, 2010-02
  • Embodiment of an Agent using Anthropomorphization of an Object
    Osawa Hirotaka
    Web Intelligence and Intelligent Agents, pp.155-172, 2010-03
  • 家具・家電・日用品をエージェント化する
    大澤 博隆
    人とロボットの<間>をデザインする, 東京電機大学出版局, pp.147-171, 2007-12
Conference, etc.
  • Constructing a Human-like agent for the Werewolf Game using a psychological model based multiple perspectives
    Osawa Hirotaka; Nakamura Noritsugu; Inaba Michimasa; Taka...
    IEEE SSCI
  • AI Wolf Contest - Development of Game AI using Collective Intelligence -
    大澤 博隆; Toriumi Fujio; Inaba Michimasa; Katagami Daisu...
    Computer Games Workshop at IJCAI 2016
  • Effect of Information Presentations on Consumer Emotions to Induce Power Saving Actions
    大澤 博隆
    IEEE International Smart Cities Conference
  • Analysis of Robot Hotel: Reconstruction of Works with Robots
    Osawa Hirotaka; Ema Arisa; Hattori Hiromitsu; Akiya Naono...
    Ro-MAN
  • Generating human-like discussion by paraphrasing a translation by the AIWolf Protocol using Werewolf BBS Logs
    大澤 博隆; Nakamura Hirofumi; Katagami Daisuke; Toriumi F...
    FUZZ-IEEE
  • Telepresence Robot with Merging Users' Emotions and Behaviors
    Osawa Hirotaka; Yonezu Soji
    RO-MAN
  • Breaking Down Silos: Involving Various Researchers for Driving HCI Research
    Osawa Hirotaka; Ema Arisa; Komatani Kazunori; Saijo Reina...
    CHI
  • Book Introduction Robot Designed by Children for Promoting Interest in Reading
    大澤 博隆; Sato Takuya; Kudo Yusuke
    International Conference on Human-Agent Interaction
  • Breaking Down Silos: Involving Various Researchers for Driving HCI Research
    Osawa Hirotaka; Ema Arisa; Hattori HiromitsuAkiya Naonori...
    CHI 2017 : ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems/2017-05-06--2017-05-11
  • Constructing a Human-like agent for the Werewolf Game using a psychological model based multiple perspectives
    Osawa Hirotaka; Inaba Michimasa Takahashi Kenichi Toriumi...
    IEEE SSCI/2016-12-06--2016-12-09
  • 知能の軍拡競争:報酬の遅延によるエージェント同士の戦略の複雑化
    大澤 博隆
    人工知能学会全国大会
  • 協力ゲームHanabiにおけるエージェント間の協調行動の分析
    大澤 博隆
    人工知能学会全国大会2015
  • 協力ゲームHanabiにおけるエージェント間の協調行動の分析
    大澤 博隆; 栢野 航; 遠藤 航; 丹波 正登; 守谷 友里; 結城 ...
    人工知能学会全国大会2015
  • 実空間と仮想空間を移動する擬人化エージェントを用いた複合機の機能説明
    栢野 航; 大澤 博隆; 遠藤 航; 丹波 正登; 守谷 友里; 結城 ...
    インタラクション2015
  • Emotional Cyborg: Human Extension with Agency for Emotional Labor
    Hirotaka Osawa
    International conference on Human-robot interaction
  • Emotional Cyborg: Human Extension with Agency for Emotional Labor
    Hirotaka Osawa
    International conference on Human-robot interaction
  • Emotional cyborg: complementing emotional labor with human-agent interaction technology
    Hirotaka Osawa
    the second international conference on Human-agent interaction - HAI ’14,
  • Attachable robotic arm for anthropomorphized explanation by pointing
    大澤 博隆
    Signal and Information Processing Association Annual Summit and Conference (APSIPA)
  • Animacy Perception of agents: Their effects on users behavior and their variability between age groups
    Riko Hasegawa; Etsuko T. Harada; Wataru Kayano; Hirotaka ...
    IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication/2015-08-31--2015-09-04
  • Solving Hanabi : Estimating Hands by Opponent’s Actions in Cooperative Game with Incomplete Information
    Hirotaka Osawa
    AAAI workshop: Computer Poker and Imperfect Information
  • Digital Play Therapy for Children With Developmental Disorders
    Yukako Watanabe; Yoshiko Okada; Hirotaka Osawa; Midori Su...
    17th International Conference on Human-Computer Interaction/2015-08-02--2015-08-07
  • Enhancing Empathy toward an Agent by Immersive Learning
    Hirotaka Osawa; Michita Imai
    The 1st International Conference on Human-Agent Interaction, pp. III–2–2
  • Sustainable Relationship with a Product using Anthropomorphization Influence of Anthropomorphization
    Hirotaka Osawa
    Human-Agent Interaction Design and Models workshop at AAMAS
  • Intelligence Arms Race: Delayed Reward Increases Complexity of Agent Strategies
    Hirotaka Osawa
    International Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems
  • 他者識別規則の発達
    大澤 博隆
    FUN-AI/2013-03-26--2013-03-28
Teaching
2018-10 -- 2019-02Seminar in Intelligent Interaction Technologies IUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Seminar in Intelligent Interaction Technologies IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IaUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IbUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IIaUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IIbUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IIIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Collaboratory Research Workshop in Intelligent Interaction Technologies IVUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Seminar in Intelligent Interaction Technologies IUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Seminar in Intelligent Interaction Technologies IIUniversity of Tsukuba.
Talks
  • 知能システム・知能エージェントたちの開拓する未来
    大澤 博隆
    About HAI
  • 人工知能(AI)技術と人間は どう付き合っていくか
    大澤 博隆
    About AI talk
  • スキマロボット
    大澤 博隆; 上林 壮一郎
    アートワーク コンテキストデザインワークショップ
  • 境界が曖昧なロボット-動的な関係性の中に出現するロボット
    大澤 博隆; 上林 壮一郎
    アートワーク コンテキストデザインワークショップ
  • 擬人化表現を利用した人間の認知能力補助システムの開発
    大澤 博隆
    玉川大学研究所若手の会第70回談話会
Professional activities
2017-04 -- (current)International Conference on Human-Robot InteractionWorkshop Chair
2016-03 -- (current)International Conference on Human-Robot InteractionProgram Committee
2015-10 -- 2016-10International Conference on Human-Agent InteractionProgram chair
2015-04 -- (current)文部科学省科学技術専門調査員
2014-10 -- 2015-10International Conference on Human-Agent InteractionProgram chair
2013-10 -- 2014-10International Conference on Human-Agent InteractionLocal Chair
2014-06 -- (current)人工知能学会編集委員
2009-03 -- 2011-03HRI Young Pioneers WorkshopLocal Chair
2012-08 -- 2013-08International Symposium in Robot and Human Interactive CommunicationProgram Committee
2011-01 -- 2013-01International Conference on Intelligent Robotics and ApplicationsProgram Chair
University Management
2018-04 -- (current)学務カリキュラム委員会委員
2014-04 -- (current)知能機能システム専攻庶務
2013-03 -- 2015-02広報委員会専攻公開担当
2013-03 -- (current)広報委員会専攻web担当
Other activities
2014-11 -- (current)人工知能が浸透する社会を考えるワークショップ(AIR: Acceptable Intelligence with Responsibility) 秋谷 直矩(エスノメソドロジー,会話分析,科学技術コミュニケーション) 市瀬 龍太郎(機械学習,知識処理) 江間 有沙(科学技術社会論,監視研究) 大澤 博隆(HAI,社会的知能) 大家 慎也(テクノロジーの政治・倫理) 神崎 宣次(倫理学,環境倫理学) 久木田 水生(哲学・倫理学) 西條 玲奈(分析哲学,ロボット倫理,ジェンダー論) 田中 幹人(科学技術ジャーナリズム) 服部 宏充(マルチエージェントシステム・社会シミュレーション) 本田 康二郎(現象学,科学技術倫理,技術哲学) 宮野 公樹(政策科学) 八代 嘉美(幹細胞生物学・科学技術社会論,SF) 山下 倫央(社会シミュレーション,群衆流動)
2013-04 -- (current)人狼知能プロジェクト 鳥海不二夫(東京大学)、稲葉通将(広島市立大学)、大澤博隆(筑波大学)、片上大輔(東京工芸大学)、篠田孝祐(電気通信大学)、梶原健吾(東京大学)、松原仁(公立はこだて未来大学)、狩野芳伸(静岡大学)

(Last updated: 2018-07-02)